לכל שאלה, השאירו פרטים ונחזור בהקדם

  • Facebook Social Icon
  • Pinterest Social Icon
  • Instagram Social Icon

המכבי 9א תל-אביב   |  טלפון:  077-4311627  /  058-4311627      |  מייל:   Info@xin.co.il

מרכז טיפולים, רפואה סינית, צמחי מרפא, סדנאות והרצאות

התזונה הסינית

בלוג ומאמרים - מרכז XIN

מאת: דן עמיר - מטפל מוסמך ע"י האגודה לרפואה סינית בישראל​

כמה מילים על התזונה הסינית במבט כולל. התזונה נחשבת כרפואה מונעת, ואין איזו הנחיה כללית שנכונה לכולם. כולנו שונים, הפיזיולוגיה שלנו, הפתולוגיות שלנו, ומה שיהיה טוב למישהו, יכול להיות רע למישהו אחר. 

באופן טבעי, התזונה הסינית אינה מסתכלת על החומרים שמרכיבים את האוכל, אלא על פרמטרים אחרים- טעם, צבע, ולדעתי הכי חשוב- האנרגטיקה של המזון, שעל כך הייתי רוצה קצת לכתוב.

לכל מזון יש אנרגיה- קרירה, חמימה, קרה וחמה. לדוגמא, ירקות חיים ופירות יהיו בעלי אנרגיה קרה/קרירה, בשר יהיה מחמם. הטמפרטורה האנרגטית אינה קשורה לטמפ' הפיזית של האוכל. ישנם אנשים, שיעשה להם טוב לאכול אוכל בעל אנרגטיקה קרירה יותר, וכאלה שדווקא צריכים את החום. (לא חובה לאכול בשר, אך לאנשים מסויימים עם חולשה, מאד מומלץ לצרוך חלבון מן החי בכמויות *קטנות*).

לפעמים, ובעיקר בגלל ההכללות שהתזונה המערבית עושה (מאכל כזה או אחר טוב/רע לכולם), אנשים חושבים שהם אוכלים סופר-בריא, אבל מה שקורה במציאות זה שהם מגבירים את הפתולוגיה שלהם. לאכול סלטים חיים כל הזמן, למרות שזה נשמע מאד בריא, עלול להחליש מישהו שכבר חלש מלכתחילה. ניתן "לחמם" את האנרגיה של ירקות על ידי אידוי (הכי טוב- שומר על הערכים התזונתיים של המזון), אפייה, בישול קצר במים, או הקפצה. למי שסובל מ"חום", מומלץ להתרחק ממזונות מן החי, אוכל מטוגן ועוד מזונות מחממים כאלה ואחרים (גם תבלינים כמו קינמון וציפורן, למשל, הם מחממים). 

כדי לדעת איפה אתם נמצאים על הסקאלה ולקבל הנחיות תזונתיות (כלליות עם הרבה אופציות, לא תפריטים קשים ונוקשים),